Mad

Det er vigtigt for børnenes trivsel, at de i løbet af dagen får noget sundt og nærende at spise, så de kan holde til en lang dag.

For eleverne på Bjerregrav Skole er der forskellige muligheder for at købe mad.

Skoleboden

På Bjerregrav Skole har vi en skolebod. Boden er åben i både 10-pausen og spisepausen.

I boden kan der købes pølsehorn, focaccia, ostehaps, rosinpakker, cultura og juice.

Skolebodens regler

• Alle må handle i skoleboden.
  • Der ventes på tur.
  • Alle venter stille og roligt.
  • Ophold ved skoleboden er kun tilladt, når der handles. Herefter går man tilbage til sit klasseværelse og spiser.
  • Anvisningerne fra dem, der passer boden, skal følges.

Overholdes reglerne ikke, kan eleven blive sendt tilbage i klassen.

Er overtrædelsen grovere bliver eleven frataget retten til at købe i boden i en uge, og forældrene kontaktes.

Bestil mad

Der kan også bestilles mad gennem skolemad.nu.

Skolemad skal bestilles senest kl. 07.30 samme dag, som det skal spises.

Gratis frugt

Skolen er med i et samarbejde med Midtfrugt i Viborg og Landbrugsstyrelsen, så der udleveres et stk. gratis frugt hver dag til alle elever.

Tips til madpakken

Ifølge Fødevarestyrelsen er der fem ingredienser i en sund madpakke:

• Brød – helst rugbrød eller fuldkornsbrød
  • Grønt – snackgrønt, salat eller pålæg
  • Pålæg – kød, æg, bælgfrugter eller ost
  • Fisk – mindst en slags fiskepålæg
  • Frugt – det friske og søde

Få flere gode råd og inspiration til en sund og varieret madpakke i Fødevarestyrelsen folder "Gi' madpakken en hånd".

Det er en god idé at lave lidt ekstra til aftensmaden – lige til at komme i madpakken. F.eks. kan du bruge rester af:

• kyllingelår
  • fiskefrikadeller