SFO

SFO'en (skolefritidsordningen) er et fritidstilbud til børn fra 0.-3. klasse. Der er pasningsgaranti for børn fra 0.-3. klasse.

Ønsker du at melde dit barn til Bjerregrav Skoles SFO, skal du gøre det via Digital Pladsanvisning.

Dagligdagen

Om morgenen tilbyder vi forskelligt morgenmad. Vi vil gerne give børnene en god start på dagen, og prioriterer at morgenerne skal være hyggelige og rolige.

Kl. 14.00 slår vi så dørene op igen, hvor de fleste af børnene starter med at spise deres medbragte eftermiddagsmad.

Der er hen over ugen en vifte af planlagte aktiviteter såsom bål, kreativt værksted, bevægelse, bagning, træværksted, dans m.m. Disse aktiviteter starter oftest mellem kl. 14:00 og 14:30.

Personalet vægter også den frie leg, da det er gennem legen, at børnene får venskaber og lærer at samarbejde. SFO'en er også børnenes fritid efter en lang skoledag. Derfor er det frivilligt, om børnene vil deltage i de aktiviteter, der er på programmet.

Ud over de faste aktiviteter tilbyder SFO'ens rammer også udfoldelsesmuligheder. Vi har et spændende uderum med bl.a. svævebane, dejligt bålhus og Tarzanbane, en gymnastiksal, klodserum, stort LEGO-bord, Wii, en hyggelig hems, dukkekrog, computerrum og meget andet.

Faciliteter

Legeplads: SFO’en råder over 4000 m2 legeplads. En stor del af legepladsen er blevet færdig i foråret 2009.

Wii-rum: I Wii-rummet har vi to Wii-konsoller. Derudover er der en elektronisk tavle, som udover spil også anvendes til biograf.

Kreativt værksted: Her kan der arbejdes med alt fra perler til julepynt.

Legerum: I SFO'en er der en række legerum, hvor der kan leges med klodser, spilles bordfodbold, leges med dukker, og meget andet.

Gymnastiksal: I gymnastiksalen kan der leges, danses, spilles.

Kommunikation og forældresamarbejde

Trivsel i SFO'en

I SFO’en er det vores mål altid at have barnet i centrum - at se, høre og forstå barnet. Nærvær er noget af det, personalet har i højsædet. Der skal være plads til, at de voksne er til stede i nuet og tager udgangspunkt i de behov, der er; både hos det enkelte barn og hele fællesskabet.

Da Bjerregrav Skole er en heldagsskole vægter vi, at barnet oplever en helhed og sammenhæng mellem SFO og skole. SFO'ens pædagoger og medhjælpere har timer i både skole og SFO, hvilket gør, at det enkelte barn oplever SFO og skole som en helhed.

På ugentlige SFO-møder afsættes der tid til nyt fra pædagoger/medhjælpere vedr. et barns skole/hjem eller sociale problematikker. Der aftales særligt fokus samt tiltag i SFO'en for det enkelte barn. Da tiltag kan være af forskellig karakter, samarbejder vi tæt med flere faggrupper om det enkelte barn.