Skolens profil

Bjerregrav Skole er en lokal folkeskole med elever fra 0.-6. klasse. Vi har et stort fokus på læring, trivsel og fællesskab.

  • Kerneopgaven: Elevernes læring, trivsel og udvikling
  • Mission: At lave god skole hver dag – bedre i morgen
  • Vision: At Bjerregrav Skole fremstår som en attraktiv og udviklingsorienteret skole

Vi er en folkeskole med ca. 110 elever, hvor alle elever kender hinanden, elever leger og lærer på tværs af klassetrin.

Skolen har et spor på hver årgang og en specialklasse med 10 elever.

Derudover har vi nogle fantastiske ydre rammer med stærkt tilhørsforhold til Aktivitetsparken og Bjerregrav Hallen.

Vores SFO består af en hyggelig bygning for sig, hvor børnene kan møde ind fra kl. 6.30 hver morgen hos vores faste morgen-åbner. Efter endt skoledag åbner SFOen hver dag igen kl. 13.15 hos skolens faste SFO-personale, som også er en integreret del af skoledagen.

Pr. marts hvert år starter vi førskole, hvor vi tager imod vores nye små elever. Førskolen hører hjemme i SFOens bygning, men kommer allerede fra første måned på besøg hos børnehaveklassen og får dermed kendskab til skolens lokaler, personale og børn. Vi arbejder efter at skabe den bedst mulige overgang, den røde tråd mellem daginstitution, skole og SFO.

Personale fra Børnehuset Bjerregrav og personale fra skolen følger børnene igennem førskolen, hvorefter skolens pædagog følger med videre på 0. årgang. Derudover har vores børnehaveklasseleder to ugentlige lektioner i førskolen, så der etableres et godt kendskab inden overgangen til 0. klasse i august måned.   

Vi vægter

  • Kvalitet i undervisningen, varierende og inddragende undervisning med praksisfaglig læring for øje
  • Kvalitet i læringsmiljøet, inddrage elevens stemme, feedback fra eleverne med fokus på motivation
  • Kvalitet i de professionelle læringsfællesskaber, ekstern/intern kompetenceudvikling, professionel stolthed
  • Kvalitet i ledelse, ledelse tæt på, organisatorisk rammesætning og faglig ledelse

MED-udvalg og skolebestyrelsen bidrager til inddragende processer for at sikre kvalitet og udvikling i opgaveløsningen.  

Læring

Udviklingsmål 25/26:

  • Vi ønsker at fastholde og styrke elevernes høje trivsel ved at videreudvikle et anerkendende og varieret læringsmiljø med vægt på faglig trivsel.
  • Vi vil styrke elevernes læsekompetencer og samtidig fremme elevernes læseglæde, så alle elever kan blive så dygtige, som de kan.

Skolens personale samarbejder tæt i klasse- og fagteams, hvor kompetenceudvikling både kan bestå af intern og ekstern kompetenceudvikling.

Vi samarbejder med VIA University College i Aarhus og Randers, hvor vi løbende har lærer- og pædagogstuderende. Dette giver os en gensidig erfaringsudveksling og det giver liv og nye input til vores personalegruppe på omkring 20 personaler.

Vi vægter desuden årets skoleudviklingssamtale med forvaltningen, hvor vi dykker ned i skolens data og ikke mindst den daglige drift, hverdagsfortællinger fra skolen, så vi hele tiden kan stå på tæer og lave endnu bedre skole. Derudover arbejder vi ligeledes med læringskonferencer på 0, 2 og 4. årgang, hvor skolens ressourcepersoner/vejledere vejleder og sparrer med klasseteamet omkring elevgruppen.   

Vi tilrettelægger undervisningen efter fagrækken for det enkelte klassetrin, men har også stort fokus på læring og trivsel på tværs. Derudover har vi omlagte fagdage, hvor vi arbejder mere fordybet med et fag/emne/tema, i dette skoleår har vi bl.a. Store Læsedag, Matematikdag, Krea/kulturdag samt to dage op til årets skolefest i maj måned, som ligeledes altid har et fagligt sigte, i dette skoleår 25/26 Middelalderen.

Vi har det seneste år været heldige med fondssøgninger til skoleudvikling, bl.a. etablering af et nyt naturfagslokale med integreret Makerspace, som vi vil starte op på i efteråret 2025. Udover den kommende renovering af naturfagslokalet og det kommunale arbejde med makermindset, projektet fra ildsjæl til team, er Bjerregrav Skole blevet udvalgt, som en ud af fire modelskoler i Randers Kommune. Det politiske udvalg for skole- og uddannelsesområdet har besluttet, at Bjerregrav Skole er en blandt flere skoler, som trænger til mere tidssvarende læringsrum. Det vil betyde, at vi i skoleåret 25/26 forhåbentligt kan begynde at nytænke vores almenarealer, såsom klasselokaler og øvrige læringsrum. Vi skal som skole gå i front for, hvordan man kan kompetenceudvikle og skabe fysiske læringsrum, som understøtter en mere praksisfaglig tilgang til læring med etablering af flerfunktionelle læringsrum.

Faglig beskrivelse af dansk, matematik og naturteknologi er under udarbejdelse.

Trivsel

Trivselskommissionens forståelse af trivsel lyder:

Man trives, når man overordnet set er glad for sit liv. Man trives, når man kan udvikle sig, udfolde sine evner samt indgå i og bidrage til fællesskaber.

Vi arbejder dagligt på, at vores elever skal trives både fagligt og socialt.

Det kræver et godt skole/hjem samarbejde, hvor skole og hjem har fælles aftaler for, hvad det kræver at få en god skoledag.

Det drejer sig om alt fra både at få nok søvn, sundt mad og ikke mindst den rette påklædning til en hel varieret skoledag. Alle elever medbringer dagligt 1-3 gode madpakker, alternativt kan der bestilles mad på skolemad.nu, som udbringes dagligt til skolen. Ligeledes er det muligt med skolemælk og vores snack-bod har åben for at købe en lille snack/haps to gange om ugen i 10-pausen.

Dertil kommer den sociale trivsel, som kræver nærvær og opmærksomhed på hinanden. Nogle børn har brug for mere guidning og andre børn har brug for mere faglig støtte. Her kan skolen byde ind med hold-undervisning, lektioner i vores Mellemform eller som en fælles indsats på klassen af vores trivsels-koordinator. 

Fællesskab

Som noget særligt på Bjerregrav Skole har vi igen i år valgt at lægge den understøttende undervisning som et dagligt fælles bånd i skemaet. Det er blevet til en børnevenlig, voksenstyret aktivitet, hvor eleven selv mærker efter, hvad der passer bedst for dem. Har jeg brug for at være aktiv og komme i hallen? Har jeg brug for at være kreativ og gå i krea? Eller har jeg lyst til at lære at spille skoleskak? Elever på tværs af hele skolen kan deltage i den aktivitet, de har behov for.

US-båndet er arrangeret af skolens pædagoger/lærere, og vi oplever, at det reelt er en tiltrængt struktureret pause midt på dagen. Dette er en fællesskabende aktivitet på tværs, hvor vi oplever elevernes glæde og læring i aktiviteterne. Det er en stund på dagen med fællesskab og medbestemmelse – en tid, hvor børnene ikke blot lærer fagligt, men også udvikler sig socialt og personligt.

US-båndet fremstår for os som en værdifuld del af skoledagen og det kan være med til at understøtte det gode fællesskab, vi har på skolen.

Venskabsklasser

  • 0. klasse  💗 3. klasse
  • 1. klasse  💗 4. klasse 
  • 2. klasse  💗 5. klasse
  • M. klasse 💗 6. klasse 

 

Vi har også en del traditionsbårne dage, såsom motionsdag, Lucia, juleafslutning, 100-dages fest, fastelavn, påske i kirken, skolefest og sidste skoledag inden sommerferien.